Myjnie samochodowe, szczególnie te bezdotykowe, mają już na tyle ugruntowaną pozycję na naszym rynku, że są powszechnie uważane za „bezpieczny” biznes. Przyjmuje się, że dobra lokalizacja i jakość obsługi są gwarantem sukcesu i szybkiego zwrotu inwestycji, szczególnie jeśli operujemy w dużym mieście.

Choć otworzenie własnej myjni samochodowej często wiąże się z wydatkami rzędu setek tysięcy złotych już na starcie, a samo załatwianie wszystkich formalności może zająć nawet kilka lat, nowych myjni w Polsce co roku przybywa, a co za tym idzie, coraz ciężej jest wyróżnić się nowym biznesom na tle konkurencji. Nie jest jednak powiedziane, że jest to niemożliwe!

Mądrze prowadzone akcje promocyjne, rozszerzenie oferty o dodatkowe usługi, czy programy lojalnościowe mogą skutecznie pomóc w zwiększeniu liczby klientów, a co za tym idzie – Twoich zysków jako właściciela. Zapraszamy do lektury!


Z poniższego poradnika dowiesz się:

  • jak dodatkowo zarobić oferując usługi pielęgnacji aut na swojej myjni
  • jak zwiększyć nasze dochody sprzedając chemię i kosmetyki samochodowe
  • jak zatrzymać klientów na stałe dzięki programom lojalnościowym i promocjom
  • jak zyskać klientów firmowych oferując usługi flotowe lokalnym biznesom

1. Zwiększ zyski oferując usługi pielęgnacji auta

Nie samym myciem aut myjnia żyje…świetną opcją na rozszerzenie naszej oferty oraz jednoczesnego wyróżnienia się na tle konkurencji mogą być usługi dodatkowej pielęgnacji oraz detailingu samochodów klientów. Usługi te mają też niejednokrotnie dużo wyższą marżę niż standardowe mycie a niekoniecznie muszą wiązać się z ogromnymi inwestycjami.

O jakie usługi warto rozszerzyć ofertę naszej myjni?

Odkurzanie i pranie tapicerek

Samoobsługowe odkurzacze i myjki parowe są oferowane przez producentów myjni jako sposób na dodatkowy zarobek, ale możesz też samodzielnie zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt i własnoręcznie czyścić nim samochody klientów. Myjka parowa wydaje się tutaj szczególnie dobrym rozwiązaniem: dzięki niej nie tylko szybko odświeżymy tapicerki, plastiki i dywany we wnętrzu auta, ale też wyczyścimy trudne do usunięcia zabrudzenia i naklejki z karoserii bez używania detergentów. Gorąca para myjki (często dochodząca do 180°C) bardzo skutecznie zdezynfekuje też wszystkie powierzchnie w samochodzie.

Czyste i zadbane wnętrze samochodu.
Czyste wnętrze auta to nie tylko dobry efekty wizualny, ale również większa higiena.

Odnowa felg i opon

Stosując kwas do felg skutecznie usuniemy z nich rdzę i opiłki metalu, a czernidło do opon odnowi i zakonserwuje gumę, oraz zapewni efektowny wizualnie wygląd „mokrej” opony. Jest to jeden z najprostszych sposobów na poprawienie zewnętrznego wyglądu auta, na przykład przed sprzedażą. Efekty możesz zobaczyć w naszym poradniku.

Woskowanie i polerowanie auta

Woskowanie to nie tylko świetny sposób na odnowienie wyglądu lakieru, ale też zabezpieczenie go przed zabrudzeniami. Dobrej jakości woski nie tylko pogłębią kolor lakieru, ale również zostawią na karoserii powłokę hydrofobową odpychającą wodę.

Polerowanie karoserii auta mikrofibrą.
Woskowanie świetnie zabezpiecza karoserię auta przed czynnikami zewnętrznymi.

Hydrofobizacja szyb (niewidzialna wycieraczka)

Produkty typu „niewidzialna wycieraczka” pomagają usuwać nadmiar wody z szyby, poprawiając tym samym komfort kierowcy oraz bezpieczeństwo w czasie jazdy w deszczu. Poprawnie zaaplikowana może utrzymać się na szybie nawet przez kilka tysięcy kilometrów.

Oczywiście nie każdy kierowca odwiedzający naszą myjnię będzie zainteresowany płaceniem dodatkowo za usługi, które może wykonać sam. Jak zachęcić ich, żeby mimo tego zostawili pieniądze u nas? O tym w następnym punkcie naszej listy.

2. Zarób więcej sprzedając chemię i kosmetyki samochodowe

Auto detailing to dzisiaj już nie tylko popularny pomysł na biznes, ale również hobby dużej rzeszy właścicieli aut. Prowadzenie myjni bezdotykowej odwiedzanej regularnie przez dziesiątki lub setki samochodów stwarza nam ogromne możliwości sprzedaży produktów do ich pielęgnacji.

Sprzedaż chemii i kosmetyków samochodowych jest rozwiązaniem dobrze znanym głównie ze stacji benzynowych, jednak ze względu na umowy franczyzowe z dużymi sieciami znaleźć tam można raczej niewielki wybór produktów kilku znanych marek.

Stand z kosmetykami samochodowymi firmy Xpert.
Stojak na kosmetyki przyciągnie uwagę i pozwoli nam wyeksponować całą gamę produktów.

Tu właśnie leży Twoja szansa na wypełnienie tej luki: zaoferuj klientom myjni szeroki wybór chemii i kosmetyków do pielęgnacji auta w dobrej cenie, a dzięki temu świetnie się wpasujesz w potrzeby fanów dbania o swoje cztery kółka.

Jakie kosmetyki i chemię można sprzedawać na myjni?

  • płyn do spryskiwaczy
  • szampony do mycia auta
  • woski do karoserii
  • detergenty APC (all-purpose cleaner)
  • szampony do prania tapicerki
  • aktywną pianę
  • produkty typu „niewidzialna wycieraczka”
  • środki do czyszczenia szyb
  • kwas do felg
  • czernidło do opon

Jak zacząć sprzedawać chemię nawet na małej myjni?

Jeśli posiadasz na myjni chociaż niewielkie pomieszczenie, możesz z łatwością ustawić tam stojak z kosmetykami i chemią. Stojaki takie są najczęściej wykonane z tektury, plastiku, czasami też z metalu. Nie zajmują też wiele miejsca, więc można je z powodzeniem rozstawić nawet na małych powierzchniach.

Dystrybutorzy chemii często oferują tego typu „standy” za darmo przy złożeniu odpowiedniego zamówienia jako gratis i jednocześnie gwarancję, że ich marka będzie dobrze widoczna w sklepie. Oczywiście nie zaszkodzi, jeśli sami też zadbamy o promocję produktów wywieszając baner lub plakat w dobrze widocznym miejscu. Możemy również wystawić stojak z chemią na zewnątrz tak, żeby każdy odwiedzający nas kierowca go zobaczył, chociaż trzeba tutaj wziąć pod uwagę aktualną pogodę.

Kolejnym sposobem na promocję może być używanie tej samej chemii przy wykonywaniu usług pielęgnacyjnych na autach klientów – wyeksponujemy tym samym markę produktów, a zadowoleni z efektu kierowcy będą bardziej chętni do zapoznania się z resztą oferty.

3. Zdobądź stałych klientów dzięki programom lojalnościowym

Zadowoleni, powracający klienci są fundamentem każdego dobrze prosperującego biznesu: nie tylko więcej wydają na nasze produkty i usługi, ale z czasem stają się też ambasadorami marki polecając nas rodzinie i znajomym. Właśnie takich klientów zdobyć możemy z pomocą przemyślanych programów lojalnościowych.

Według badania „Monitor Programów Lojalnościowych” przeprowadzonego w 2019 roku przez ARC Rynek i Opinia, 59% Polaków przyznaje, że korzysta z programów lojalnościowych, a 45% uczestników uważa, że takie programy są równie korzystne dla klientów jak i dla samych firm je prowadzących.

Przykładowa pieczątka.
Do prowadzenia skutecznego programu lojalnościowego wystarczy nam pieczątka i zestaw wizytówek.

Producenci wyposażenia do myjni oferują zalążki programów lojalnościowych w swoich aplikacjach mobilnych, ale ich pełna implementacja może często wiązać się z dodatkowymi kosztami lub umowami z dostawcą. Wbrew pozorom, wprowadzenie programu lojalnościowego na naszej myjni wcale jednak nie musi wiązać się z dużymi wydatkami.

Przeciwnie: w najprostszym wydaniu wystarczy nam unikalna pieczątka i komplet małych wizytówek, które będziemy rozdawać klientom i podbijać – w ten sposób ograniczymy wydatki do minimum i niskim nakładem własnym przetestujemy skuteczność promocji.

Jakie oferty pomogą nam zdobyć stałych klientów myjni?

Tutaj oczywiście limitem jest tylko nasza wyobraźnia, ale istnieje sporo sprawdzonych już sposobów:

  • co XX mycie auta gratis
  • darmowe odkurzanie (lub inna usługa) przy XX myciu auta
  • rabat lub darmowa usługa za polecenie nowego klienta
  • darmowy gadżet do auta po XX myciu lub wydaniu XX zł

Ważnym elementem będzie też to, jakie progi ustalimy do kwalifikacji na poszczególne nagrody. Zbyt wysokie lub nierealistycznie postawione wymagania mogą łatwo zniechęcić klientów zamiast ich przyciągać do udziału w programie.

Ostatnim, ale wciąż bardzo ważnym punktem, będzie nasze zaangażowanie w promocję programu wśród kierowców odwiedzających myjnię. Mogą być tutaj przydatne dodatkowe materiały promocyjne takie jak ulotki, banery, czy dobrze widoczne z daleka tablice reklamowe.

Równie ważne będą interakcje twarzą w twarz z klientami – tak naprawdę to właśnie one będą kluczem do zainteresowania naszymi promocjami jak największej liczby osób, warto więc pomyśleć jak my sami oraz nasi pracownicy będziemy do tego podchodzić.

4. Zwiększ liczbę obsługiwanych aut oferując usługi flotowe lokalnym firmom

Jeśli prowadzimy myjnię w średnim lub dużym mieście, istnieje spore prawdopodobieństwo, że w naszej okolicy znajdują się już mniejsze lub większe firmy posiadające własną flotę samochodową. Mogą być to firmy taksówkarskie, spedycyjne, lub po prostu okoliczne biznesy operujące swoimi samochodami dostawczymi lub innymi autami firmowymi.

Zdobycie takich klientów to oczywiście gwarancja stałych zarobków i większego ruchu w naszej myjni, dlatego warto podejść do pozyskiwania ich poważnie i metodycznie. Od czego więc zacząć?

Firmowy parking samochodowy.
Współpraca z lokalnymi firmami może zagwarantować nam większy ruch i stałe dochody.

Zadbaj o materiały promocyjne

Wizytówki, ulotki i firmowe broszury to podstawowe materiały promocyjne, które powinniśmy zabierać na każdą wizytę, szczególnie do potencjalnych klientów biznesowych. Dobrej jakości papier i profesjonalne wykonanie zostawią po nas dobrą opinię, warto więc zlecić ich wykonanie zawodowemu grafikowi lub lokalnej drukarni.

Osoba czytająca broszurę promocyjną.
Dobrze wykonane materiały promocyjne zwrócą uwagę i zostawią po nas dobre wrażenie.

Odwiedź biuro osobiście

Wykonując wstępne rozpoznanie firm w swojej okolicy np. na mapach Google możesz bardzo łatwo znaleźć dane kontaktowe większości biznesów, jednak zamiast pokusić się o łatwy telefon lepiej będzie, jeśli odwiedzisz je osobiście. Da ci to nie tylko możliwość interakcji i rozmowy z pracownikami, ale też pozwoli zachęcić pozostałe osoby wewnątrz firmy do skorzystania z twoich usług (o czym więcej w następnym punkcie). Przyjechanie na parking potencjalnego klienta w czystym i pachnącym aucie to również świetna wizytówka jakości Twoich usług, którą możesz osobiście pokazać zainteresowanym dla pełnego efektu.

Zaoferuj usługi pracownikom

Nawet jeśli nie dotrzemy od razu do osób decyzyjnych w danej firmie, możemy zaoferować nasze usługi jej pracownikom: czy to w formie talonów/wizytówek zostawionych na recepcji czy choćby rabatów na nasze usługi lub produkty po podaniu hasła promocyjnego. Zapewnimy sobie dzięki temu relatywnie tani marketing szeptany wewnątrz firmy, a być może wieści o naszym biznesie dotrą też do odpowiednich osób „na górze”. Nawet jeśli jednak tak się nie stanie, nadal możemy zyskać stałych klientów wśród załogi, której wcześniej zaoferowaliśmy rabaty.

Zbuduj swoją markę obsługując mniejsze firmy

Jeżeli nasza myjnia dopiero co weszła na rynek, zdobycie klientów wśród dużych firm może być prawie niemożliwe. Duży biznes oznacza przed wszystkim duże wymagania wobec swoich kontrahentów, więc dobrze jest móc zaprezentować portfolio wysokiej jakości usług, jakie z powodzeniem świadczyliśmy już mniejszym firmom. Pokażemy dzięki temu nie tylko solidną bazę klientów biznesowych, którzy już nam ufają, ale też nasze doświadczenie w obsłudze i pielęgnacji flot samochodowych.

Co dalej?

Zastosowanie powyższych rad to oczywiście tylko pierwszy krok w rozwoju naszej myjni. Z czasem, niemal każdą z tych metod będziesz mógł rozwinąć jeszcze bardziej: usługi pielęgnacji auta mogą przerodzić się w studio auto detailingu, a stoisko z chemią w pełnoprawny sklep motoryzacyjny – wszystko zależy od kierunku, który zdecydujesz się obrać.

Jeśli z kolei uważasz, że w naszym artykule pominęliśmy ważne kwestie, daj nam znać w komentarzu poniżej, lub napisz do nas używając formularza kontaktowego.

O firmie Xpert:
Jesteśmy producentem i dystrybutorem wysokiej jakości kosmetyków samochodowych oraz produktów do auto detailingu na terenie całej Polski. Jeśli interesuje cię nabycie naszych produktów drogą hurtową, zadzwoń pod +48 574 479 274, lub wyślij maila na firma.xpert@gmail.com.

Powiązane artykuły:

Skomentuj artykuł: