Wnętrze auta, a w szczególności deska rozdzielcza oraz elementy plastikowe to miejsca, które sprawdzą umiejętności i oko każdego detailera – są w końcu pierwszymi, które klient zobaczy (i dotknie) zaraz po wejściu do samochodu, nie można więc pozwolić sobie tutaj na amatorkę. Nawet jeśli detailingiem zajmujemy się tylko hobbystycznie, to właśnie zwrócenie uwagi na miejsca takie jak szczeliny między przyciskami, wnętrza schowków czy chociażby strefa pod kolumną kierownicy sprawi, że końcowy efekt będzie zdecydowanie lepszy nie tylko wizualnie, ale też da nam osobisty komfort jazdy w higienicznych warunkach.
Na pierwszy ogień pójdą akcesoria, które pomogą nam dokładnie wyczyścić kokpit i odnowić elementy plastikowe w samochodzie. Ci, którzy detailingiem zajmują się na codzień, będą już dobrze zaznajomieni z produktami takimi jak pędzle detailerskie czy detailing sticks, a osoby mniej zaawansowane zobaczą, że dobre efekty w detailingu nie zależą od posiadania drogiego sprzętu. O ile dobrej jakości odkurzacz czy kompresor może zdecydowanie przyspieszyć wstępne czyszczenie niektórych elementów, tak na pewno nie zastąpi on wprawnego oka oraz ręcznego wykończenia detali.
W drugiej części pokażemy (i opiszemy), na które elementy deski rozdzielczej auta, drzwi, oraz strefy kierowcy warto zwrócić szczególną uwagę podczas czyszczenia, oraz jakie akcesoria i techniki sprawdzą się najlepiej w konkretnych przypadkach.
Zapraszamy do lektury!
Z naszego artykułu dowiesz się:
- jakich akcesoriów używać do detailingu trudno dostępnych miejsc
- jakie środki będą nam potrzebne do czyszczenia kokpitu i plastików
- na które miejsca na kokpicie i we wnętrzu auta należy zwrócić szczególną uwagę
- jak zadbać o deskę rozdzielczą i plastiki po gruntownym wyczyszczeniu
Co przyda nam się do czyszczenia kokpitu i plastików?
Odpowiednie oświetlenie wnętrza
Niby banał, ale bez tego ciężko będzie nam zobaczyć zabrudzenia i ocenić, czy dobrze wykonaliśmy swoją pracę. Szczególnie w dolnych partiach kabiny: pod siedzeniami i kolumną kierownicy odpowiednie oświetlenie będzie niezbędne, warto więc zadbać chociażby o świetlówkę lub lampę LED. Przydatnym i niedrogim gadżetem są też zakładane na głowę latarki czołowe – używając ich uwolnimy obie ręce i ułatwimy sobie pracę w trudno dostępnych miejscach.
APC, czyli all purpose cleaner do kokpitu i tapicerki
Detergent typu APC z łatwością rozpuści tłuszcz, oraz usunie kurz i inne zabrudzenia z większości powierzchni w aucie, jednak musimy pamiętać o odpowiednim rozcieńczeniu go zgodnie z zaleceniami producenta. Najczęściej są to proporcje pomiędzy 1:10 a 1:100, ale w zależności od czyszczonej powierzchni i stopnia zabrudzenia możemy potrzebować słabszego lub silniejszego roztworu – w tym wypadku pomoże nam zdobyte już doświadczenie i znajomość materiałów, którymi wykończone jest wnętrze samochodu.
Pędzle do detailingu (detailing brushes)
Dobrej jakości pędzelek detailingowy możemy kupić na Allegro już za kilka-kilkanaście złotych, a zestawy kilku pędzelków w różnych rozmiarach to koszt conajmniej 20-30 złotych. Dobrze mieć w swoim arsenale pędzel z dłuższym włosiem, które będzie idealny do usuwania kurzu z nawiewów, oraz model ze sztywniejszym włosiem do bardziej uporczywego brudu i twardszych plastików.
Patyczki detailingowe (detailing sticks)
Dostępne w wielu rozmiarach, świetnie sprawdzą się w czyszczeniu trudno dostępnych miejsc, na przykład szczelin między przyciskami, wlotów powietrza, czy drobnych detali przy kierownicy. Można je kupić, zrobić samemu, lub z powodzeniem zastąpić zwykłymi drewnianymi wykałaczkami.
Szczotki/małe szczoteczki do szorowania
Podobnie jak ma to miejsce z pędzlami, tak i tutaj dobrze mieć wersję z twardym i miękkim włosiem, które możemy stosować naprzemiennie w zależności od powierzchni i stopnia zabrudzenia. W połączeniu z dobrej jakości detergentem APC uda nam się nią wyszorować nawet najbardziej uparty brud.
Ścierki z mikrofibry
Komplet kilku klasycznych ściereczek z mikrofibry pomoże nam zbierać nadmiar chemii lub brudu oraz osuszyć wyczyszczone już elementy.
Kartka papieru lub wizytówka
Czasami najprostsze rozwiązania są najlepsze, więc kiedy przyjdzie nam wydłubywać brud z wąskich szczelin lub z pomiędzy drobnych przycisków, to właśnie zwykła wizytówka lub złożona kartka papieru będą najlepszym narzędziem.
Do konserwacji plastików: dressing ochronny z filtrem UV
Dressingi pomogą nam odświeżyć i zabezpieczyć kokpit auta przed ponownym osadzaniem się kurzu, a niektóre z nich (jak nasz dressing Xpert Natural Look) posiadają filtr UV, który ochroni go też przed działaniem promieni słonecznych i zmatowi powierzchnię, dzięki czemu zwiększy komfort i bezpieczeństwo jazdy w słoneczne dni. Dressingi najlepiej nakładać równomiernie za pomocą miękkiej gąbki, a potem wypolerować mikrofibrą. Ze względów bezpieczeństwa nie powinno się stosować ich na kierownicy oraz pedałach.
Na które detale zwrócić uwagę przy czyszczeniu?
Przyjrzyjmy się teraz elementom wnętrza, które warto mieć na uwadze podczas auto detailingu. Niektóre z nich mogą się wydawać oczywiste, inne mniej, ale wszystkie będą wymagać od nas precyzji i cierpliwości.
1. Zagłębienia na gałce drążka zmiany biegów
W zagłębieniach gałki od drążka zmiany biegów gromadzi się bardzo dużo tłustych zanieczyszczeń. Najłatwiej wybierzesz je używając detailing sticka lub zwykłej wykałaczki. Jeśli brud jest uparty, możesz wcześniej zwilżyć go APC, odczekać kilka minut i spróbować ponownie.
2. Wpinki pasów bezpieczeństwa
Podobnie jak w przypadku gałki od drążka biegów, tutaj też przydadzą się detaling sticki lub wykałaczki do zebrania brudu ze szczelin. Musimy też pamiętać o wciśnięciu blokady do samego końca tak, żeby w miarę możliwości wybrać jak najwięcej brudu ze środka wpinki. Zewnętrzną obudowę możemy wyszorować szczotką lub pędzlem z dodatkiem APC, a bardzo wąskie szczeliny wyczyścić wsuwając w nie złożony kawałek papieru albo zwykłą wizytówkę.
3. Pokrętła we wszystkich pozycjach
Pokrętła, szczególnie te często używane, gromadzą brud na całej swojej powierzchni, więc aby dokładnie je wyczyścić, musimy je obrócić. W zależności od kształtu i położenia takiego pokrętła, wystarczyć może nam tylko zwilżony APC pędzelek, ale bardziej prawdopodobne jest, że będziemy musieli się posiłkować też wykałaczkami i detaling stickami żeby dobrze oczyścić wąskie szczeliny.
4. Panele sterowania szybami w drzwiach
Tutaj, w zależności od marki i modelu samochodu, możemy trafić na miks przycisków, pokręteł i wąskich szczelin, więc istnieje duże prawdopodobieństwo, że będziemy musieli wykorzystać cały swój arsenał akcesoriów i środków do czyszczenia. O ile kombo APC + pędzelek pozwoli nam zebrać duże ilości łatwo dostępnego brudu z przycisków, tak do reszty drobnych elementów przydadzą się wykałaczki, detailing sticki, a być może i kartka papieru do szczelin między elementami.
5. Szczeliny i manetki w przełącznikach od kierunkowskazów
Często dotykane przełączniki do kierunkowskazów to siedlisko kurzu, ale z pomocą kawałka papieru lub drobnych wykałaczek uda nam się wyczyścić nawet wąskie szczeliny między manatkami. Na tłuste zabrudzenia pomoże nam pędzelek zwilżony APC, ale musimy uważać, by nie zmyć symboli i napisów zbyt mocnym roztworem detergentu.
6. Kratki i nawiewy w kokpicie
W głębi nawiewów zawsze zbiera się masa kurzu, który potem może wlecieć z powrotem do wnętrza auta, warto więc użyć pędzla z jak najdłuższym włosiem żeby usunąć to, czego nie zbierze odkurzacz czy kompresor przy wstępnym czyszczeniu. W przypadku bardziej upartego/przyklejonego brudu możemy użyć wykałaczki albo detailing sticka.
7. Klamki oraz wnęki od klamek
Na klamce i we jej wnęce gromadzi się dużo tłustych zabrudzeń, a najlepiej pozbyć się ich używając pędzla z APC – musimy jednak pamiętać, żeby odchylić klamkę i wyczyścić również przestrzeń za nią. Jeśli we wnęce z klamką znajdują się też dodatkowe przyciski czy szczeliny, to będziemy musieli wybrać z nich zanieczyszczenia wykałaczką/detailing stickiem.
8. Kratki głośników
Kurz i zabrudzenia, które zbierają się w szczelinach takich kratek bywają trudne do usunięcia, ale stosując pędzelek detailingowy zwilżony APC możemy je delikatnie „wystemplować” do osiągnięcia zadowalającego efektu – musimy tylko pamiętać, by nie zamoczyć elektroniki wewnątrz.
9. Łączenia elementów w tunelu środkowym
W tunelu środkowym warto uwagę zwrócić nie tylko na okolice dźwigni hamulca ręcznego czy drążka zmiany biegów, ale też na łączenia między poszczególnymi elementami. Nawet jeśli zostały one poprawnie dopasowane, istnieje duże prawdopodobieństwo, że pomiędzy nimi jest cała masa brudu. W zależności od wykończenia i jakości materiałów możemy osiągnąć dobre efekty pędzlem i APC, a same łączenia wyczyścić patyczkami lub wykałaczkami. Przed czyszczeniem dobrze jest też odsunąć fotele do tyłu, by zmaksymalizować przestrzeń do pracy.
10. Wnętrze uszczelki w drzwiach
Kurz i brud na uszczelce w drzwiach są bardzo dobrze widoczne z pozycji kierowcy, więc żeby się ich pozbyć najlepiej opuścić szybę i dokładnie wyczyścić uszczelkę na całej długości przy pomocy pędzla lub szczotki z APC.
11. Obramowania wyświetlaczy
Bardzo dużo zanieczyszczeń odkłada się w narożnikach i przy obramowaniach wyświetlaczy, więc ważne jest delikatne zebranie zaschniętego brudu z tych miejsc za pomocą wykałaczki. Dla lepszego efektu finalnego możemy poprawić je patyczkiem detailingowym i na koniec wyczyścić ekran na mokro pamiętając jednak, żeby go zbytnio nie zamoczyć. Drobne przyciski i kontrolki wokół wyświetlacza również możemy wyczyścić wykałaczkami.